Treåring



Nej, sommaren verkar vägra det här året. Idag har det regnat större delen av dan och verkat mer höst än full sommar. Tur att vi passade på, Emil och jag, att smita ut i parken en stund i söndags eftermiddag när det faktiskt var soligt och fint. På bilden är Emil på väg dit. En gummirattmuff är alltid bra att ha. Hatten är pappas, men det skiter Emil i.

I morse var mamma och Efraim hos doktorn medan Emil och jag åt frukost på sängen. Emil fick för sig att berätta att kängurubarn dricker mjölk. Jag i min tur fick för mig att vara pedagogisk, så jag frågade honom vilka andra djurbarn som gör det (eller om jag möjligen sa ungar, jag minns inte). Betänketid. "Giraffbarn" Ja, och vilka andra? "Tigerbarn" o s v. Till slut kom han fram till att alla djurbarn gör det, dricker mjölk alltså. "Gör grodbarn det?" frågade jag? "Nej" "Ormbarn?", "Sköldpaddsbarn?", "Krokodilbarn?" Nej, nej och nej. Så kom förklaringen: "De dricker inte mjölk, för de är platta!"

Jag vet inte riktigt hur han tänkte där, treåringar har helt klart sin egen logik. Han vill att vi ska åka till Finsland (Finnsland?) där hans fantasivän Pappa Pomo (finns också på SVT, men jag tror inte att de är riktigt samma person) bor nuförtiden. Vi kan åka dit i buss. Men det verkar vara ett farligt ställe, för där finns bilmatadorer. Men det finns snälla matadorer också. Vi kan skjuta alla som vi inte känner och som är dumma, säger Emil.

På väg till dagis i morse hamnade han på efterkälken, fascinerat betraktande något i trafiken. "Jag såg en gumma som körde taxi!" Jag undrar just hur mycket gumma hon var, kvinnan bakom ratten...

Mammor kan förresten inte köra maskiner, enligt Emil. "Jo då, det kan de visst, men det är inte så vanligt att de gör det." Hm... "Jamen barn kan inte köra maskiner... Bara gaffeltruck!" (Det har han ju själv gjort med Andrea.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0